V tomto článku uvedieme Objektovo Orientované Programovanie (OOP) a triedy. Triedy predstavujú úplný základný prvok objektovo orientovaného programovania ako aj pre iné programovacie jazyky, ktoré podporujú OOP.
V prvom rade potrebujeme presne vedieť, to sú objekty. Pochopenie objektov je kľúčový koncept v pochopení objektovo orientovaného programovania. Chcel by som teraz, aby ste sa poobzerali po miestnosti, v ktorej aktuálne sedíte alebo po krásnej záhrade, v ktorej akurát ste s notebookom na kolenách. Poobzerali ste sa? Ak áno, určite sťe našli mnoho príkladov objektov. Napríklad, akurát sedím na stoličke (objekt) a pozerám do obrovského 38 palcového 4k monitoru, píšem na klávesnici do počítača, cez okno vidím Slavín. Všetko toto sú príklady objektov v reálnom živote, ktorý žijeme.
Objekt z reálneho sveta má dve charakteristiky:
Stav stoličky, napríklad môže byť jej farba, to že je z kože a to, že má tie super kolieska, ktorými sa dokáže presúvať z miesta na miesto bez toho, aby hromžili susedia podo mnou. Stav monitora napr. môže byť jeho spomínané rozlíšenie, svietivosť, alebo napr. periférie – napr. USBC, HDMI a pod.
Správanie počítača môže napr. byť:
Softvérové objekty, ktoré sú základným stavebným prvokom OOP majú veľmi podobné objektom z reálneho sveta, lebo tiež pozostávajú zo stavu a správania sa. Softvérové objekty majú stav, ktorý je reprezentovaný nastavením svojich premenných (v OOP ich nazývame vlastnosti). Správanie softvérových objektov je reprezentované pomocou funkcií a procedúr, ktoré patria k objektu (v OOP ich nazývame metódy)
Trieda je formička alebo recept, ktorý hovorí, ako sa majú vytvoriť objekty. Zoberte si takú automobilku, ktorá vyrába automobil napr. Škoda Octavia. V automobilke majú aj recept aj formičky – know-how, ako vyrobiť Octaviu. Recept, ako vyrobiť Octaviu si vieme predstaviť ako triedu. To, že daná konkrétna Octavia schádza z výrobného pásu a je pripravená, na svoje prvé testovací okruh po areáli automobilky, to je objekt. Objekt je konkrétna inštancia triedy.
Máte radi keksík Mila? Tam je situácia úplne rovnaká. Recept, ako vyrobiť tento keksík je v Sedite a dá sa považovať za triedu. Kamión napr. 2000 konkrétnych keksíkov Mila predstavuje 2000 konkrétnych objektov, ktoré boli vyrobené na základe toho receptu.
V procedurálnom programovaní sme vytvárali štruktúry, ktoré sa „podobali“ na triedy. Mohli by ste si teda pomyslieť, aký má pre nás význam vytváranie tried? Nestačí nám vytvárať štruktúry?
Triedy sa niekedy nazývajú aj „štruktúry na stereoidoch“, pretože k pôvodnej – čisto dátovej funkcionalite štruktúr sa pridal aj výkonný kód, ktorý ich obsluhuje. A tým sa triedy stali nezávislým autonómnym uceleným celkom systému, ktorý má v systéme konkrétnu zodpovednosť za konkrétnu úlohu.
Úvod do programovania pre každého bez prechádzajúcich znalostí.
Stiahnite so náš ebook teraz výnimočne zdarma!!!